• Eetweetjes – test uw kennis!

    Welke ‘superfood’ kun je overal gratis plukken?

    Het goede antwoord is: paardenbloem

    Paardenbloem is ‘goed voor de darmen en het microbioom, voor de galblaas, de lever en de ontgifting’, schrijft kinderneuroloog dr. Maya Shetreat-Klein in Goed vies, het nieuwe gezond. ‘Je kunt alle delen eten: bloem, bladeren en wortels.’

  • Vooral 65+-ers vis voor geheugen

    Een hoge visconsumptie is in relatie gebracht met een minder snelle cognitieve achteruitgang bij ouderen.

    Aan de prospectieve cohortstudie namen 1566 vijfenvijftigplussers deel die verbleven in een verzorgingshuis in China. In de periode van 1997 tot 2004 werd bij de deelnemers minimaal twee keer een cognitieve test afgenomen. Gegevens over het voedingspatroon werden aan het begin van de studie achterhaald door gedurende drie dagen bij te houden wat en hoeveel ze aten.

    De leeftijd bleek van invloed op de relatie tussen de visconsumptie en cognitieve achteruitgang. In de leeftijdscategorie tussen 55 en 64 jaar bleek de inname van vis geen invloed te hebben op de cognitie. Echter, bij vijfenzestigplussers was sprake van een sterke relatie tussen de visconsumptie en de cognitie. Een wekelijkse portie van 100 gram vis leidde bij deze doelgroep tot significant minder kans op cognitieve achteruitgang in vergelijking met personen met een lagere visconsumptie. De consumptie van vis werd ook in verband gebracht met een beter verbaal geheugen.

    De onderzoekers concluderen dat het eten van vis mogelijk een manier is om de cognitieve achteruitgang op oudere leeftijd te vertragen.