• Zitten de meeste vitaminen in de schil van het fruit?

    [Vraag gepubliceerd in Fit met Voeding nr.7]

    Het goede antwoord is:
    In een peer zijn de vitaminen verdeeld over de hele vrucht. De appelschil daarentegen bevat veel antioxidanten zoals vitamine C. Door een appel te schillen, gaat dus veel goeds verloren. Koop bij voorkeur een biologische appel, spoel deze af met lauw water en eet hem vervolgens met de schil op.
  • In de nieuwe Fit met Voeding nr.5

    Kinderen veganistisch opvoeden

    Verantwoord?

     

    Je kinderen veganistisch opvoeden? Op social media vliegen de argumenten van voor- en tegenstanders je om de oren. Tijd om de voor en tegens op een rij te zetten.

    Groot risico ernstige voedingstekorten


    De Paardenbloem
    wie kent hem niet?

    De meeste mensen weten de naam,
    en kennen ook die prachtige zadenbol
    die je kunt wegblazen.

    Maar men heeft vaak geen idee
    hoe waardevol de paardenbloem kan zijn …


    Editorial van
    Gert Schuitemaker

    Oplossing? Boerenverstand

    “Stel kwaliteit voedsel centraal! Besteed het geld aan gezond eten op het bord van de Nederlander. Daarvoor hebben we juist de boeren nodig. Maar helaas is het naoorlogse beleid tegengesteld geweest.”


    Long-Covid en suppletie?

    Voedingssuppletie kan bijdragen aan het herstel. Daar zijn sterke aanwijzingen voor. Alleen: het wordt patiënten niet of nauwelijks verteld door de reguliere ‘kanalen’. Fit met Voeding neemt het voortouw …


    RECEPT

    Blauwe bessen-havermoutcake

    Laat de cake afkoelen en stort deze uit op een snijplank. Snijd er plakken van en serveer de cake met de overgebleven blauwe bessen en eventueel een lepel Griekse yoghurt.


    INTERVIEW

    Stella Bergevoet, gewichtsconsulent/vitaalcoach

    “Ik wil mensen leren dat ze bewust kunnen kiezen voor dingen die goed zijn voor hun gezondheid. Het mag geen straf zijn, en ook geen opoffering. Dat vind ik ongelooflijk belangrijk want daarin ligt de sleutel voor succes.”


    Vragen over de magnetron

    Europese burgers worden aangespoord om energie te besparen, vanwege Oekraïne. Oók in de keuken. Een van de adviezen: gebruik vaker de magnetron.

    Maar hoe gezond is dat?


    Linolzuur schaadt het oog

    In zijn nieuwe boek voert Wim Zeegers acht artsen op die zichzelf op tegendraadse wijze genazen. Eén van hen: de Amerikaanse oogarts Chris A. Knobbe. Een voorpublicatie.


    Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is bonenVK.png

    Erwten en Bonen

    Peulvruchten, zoals erwten en bonen,
    associëren we vooral met warme ‘winterkost’.

    Maar komop – ook hartje zomer …

    Snelle bonensalade
    Spruiten van bonen
    Bruine bonen hummus

    Zelfs in uw dagelijks brood …


    In de rubrieken Wetenschap & …

    • Omega-3 verlaagt bloeddruk
    • Vegetarische voeding van invloed op groei kind?
    • Mediterrane voeding vertraagt oogziekte
    • Kinderen minder fit met bewerkte voeding
    • Pruimen verbeteren botgezondheid
    • en meer …

    Abonnement Fit met Voeding >>

    (verschijnt rond 28 juli)


  • Zitten de meeste vitaminen in de schil van het fruit?

    [Vraag gepubliceerd in Fit met Voeding nr.7]

    Het goede antwoord is:
    In een peer zijn de vitaminen verdeeld over de hele vrucht. De appelschil daarentegen bevat veel antioxidanten zoals vitamine C. Door een appel te schillen, gaat dus veel goeds verloren. Koop bij voorkeur een biologische appel, spoel deze af met lauw water en eet hem vervolgens met de schil op.