• Zitten de meeste vitaminen in de schil van het fruit?

    [Vraag gepubliceerd in Fit met Voeding nr.7]

    Het goede antwoord is:
    In een peer zijn de vitaminen verdeeld over de hele vrucht. De appelschil daarentegen bevat veel antioxidanten zoals vitamine C. Door een appel te schillen, gaat dus veel goeds verloren. Koop bij voorkeur een biologische appel, spoel deze af met lauw water en eet hem vervolgens met de schil op.
  • In de nieuwe Fit met Voeding nr.4

     

    Zon zorgt niet alleen voor vitamine D!

    Kent u dat gevoel ook?

    … dat je zo lekker rozig bent na een dag in de buitenlucht? En daarna zo heerlijk slaapt? Dat is waarschijnlijk toe te schrijven aan melatonine. Ja, zonlicht zorgt voor méér dan alleen vitamine D.

     


    Barbecueën is leuk … 

    Je bent samen lekker buiten. En het water loopt je in de mond bij de geuren van het verhitte vlees, die ‘eetlustopwekkend’ zijn. Maar hoe (on)gezond is het?


    Rusteloze benen?

    In slaap komen is vers één, in slaap blijven twéé. Allerlei zaken kunnen uw nachtrust verstoren, zoals rusteloze benen. Leefstijlfactoren kunnen verlichting geven.


    interview

    Arjan en Esther Mekelenkamp

    ‘voedselbossers’

    “Als het bos in evenwicht is, functioneert het als een systeem. Op één moment in de zomer vlinders geteld over het hele terrein: we telden 23 soorten! En het stikt hier ook van de hommels.”


    RECEPT

    Watermeloen: in salade én gazpacho

    Watermeloenen eten is voor ouderen, die vaak te weinig drinken, ook dé manier om vooral in warme zomers de vochtbalans op peil te houden. Watermeloen is de gezondste dorstlesser met een booster voor je immuunsysteem.


    Vakantie en ongemakken

    U kent ze wel: die tijdschriftartikelen die de vakantie-voorpret een ‘boost’ geven. Terwijl vakantie ook gepaard kan gaan met ongemakken. Daarom enkele adviezen …


    Brein en buik zijn verbonden  

    Bijna een kwart eeuw geleden verscheen The Second Brain van dr. Michael Gershon, over de connectie tussen brein en darm(bewoners). Daarna ‘explodeerde’ het aantal onderzoeken: hier acht tot de verbeelding sprekende studies uit het voorbije decennium.


    De pinda heeft twee gezichten

    Pinda’s leveren eiwitten en nog tal van andere voedingsstoffen. Tegelijk heeft deze peulvrucht (ja!) ook een keerzijde: hij staat al jaren in de top-3 van belangrijkste allergenen.


    Editorial van
    Gert Schuitemaker

    De enige echte boost …


    In de rubrieken Wetenschap & …

    • Ketogeen dieet en beweging bij artrose
    • Ashwagandha effectief bij reuma
    • Magnesiumrijke voeding zinvol bij COPD
    • Groente, niet fruit tegen ontstekingen
    • Minder spierschade met vitamine E
    • Noordse voeding gezonder dan Westerse voeding
    • en meer …

    Abonnement Fit met Voeding >>
    (verschijnt rond 17 juni)


  • Zitten de meeste vitaminen in de schil van het fruit?

    [Vraag gepubliceerd in Fit met Voeding nr.7]

    Het goede antwoord is:
    In een peer zijn de vitaminen verdeeld over de hele vrucht. De appelschil daarentegen bevat veel antioxidanten zoals vitamine C. Door een appel te schillen, gaat dus veel goeds verloren. Koop bij voorkeur een biologische appel, spoel deze af met lauw water en eet hem vervolgens met de schil op.