• Zitten de meeste vitaminen in de schil van het fruit?

    [Vraag gepubliceerd in Fit met Voeding nr.7]

    Het goede antwoord is:
    In een peer zijn de vitaminen verdeeld over de hele vrucht. De appelschil daarentegen bevat veel antioxidanten zoals vitamine C. Door een appel te schillen, gaat dus veel goeds verloren. Koop bij voorkeur een biologische appel, spoel deze af met lauw water en eet hem vervolgens met de schil op.
  • In de nieuwe Fit met Voeding nr.3

    De andere kant van zonnebloemolie …

    Door de situatie in Oekraïne is zonnebloemolie schaars geworden. De voedingsindustrie kampt daardoor met een probleem, en zie ook als consument in de winkel maar eens een fles zonnebloemolie te ‘scoren’. Maar is die schaarste erg? (spoiler: nee, hoor!)


    De picknick door de eeuwen heen

    Het is volop lente en we zijn vaker buiten, óók om te eten. Dat is niks nieuws: de maaltijd in de buitenlucht is eeuwenlang door schilders uitgebeeld. Maar wat zien we dan eigenlijk? Aan de hand van zes voorbeelden geeft kunsthistorica Josée Claassen uitleg.


    Zuinigheid loont, óók in de keuken

    Praktische tips om kosten te besparen. De gasprijs rijst de pan uit. De voedselprijzen gaan door het dak. Hoe houdt u aan het eind van de maand toch een positief saldo over? Door zuiniger te leven, óók in de keuken. Enkele bespaartips.


    Gonnie van de Lang
    interview

    “Nee hoor, er zijn meer therapeuten die weten hoe ze mensen met MCAS kunnen begeleiden en ondersteunen. Maar MCAS is in Nederland relatief onbekend. Het ziektebeeld is voor het eerst als zodanig herkend in 1991. Het is eigenlijk een verzameling van ziekten. …” 


    RECEPT

    Asperges … met zoete aardappelgratin

    De zoete aardappel (bataat) is één van de meest verbouwde gewassen ter wereld, naast maïs, tarwe, rijst, soja, suikerbiet en aardappel.

    Terwijl de naam anders zou vermoeden is de zoete aardappel geen familie van de aardappel.

    Met asperges is het een heerlijk gerecht.


    En: vergeet vitamine C niet …

    In 2017 hadden we in Fit met Voeding artikelen over het nut van jodium. Aanleiding was de bescherming tegen kernongelukken in onze buurlanden, met name België. Vanwege Oekraïne is deze discussie weer actueel.


    Eet vaker broccoli en voorkom kanker

    Het is één van de gezondste groenten die we kennen: broccoli. Het kan zelfs kanker helpen voorkomen. Over herkomst, inhoudsstoffen en optimaal gebruik.


    Editorial van Gert Schuitemaker

    ‘Zielloos’ onderwijs

    Op de website van de Nijmeegse universiteit:
    ‘”Laat voedsel uw medicijn zijn, en uw medicijn uw voeding” schreef ooit Hippocrates, de vader van de Westerse geneeskunde. Toch had voeding en leefstijl lange tijd slechts een beperkte rol in het geneeskundecurriculum. Sinds dit collegejaar is het Radboudumc de eerste in Nederland die expliciet ruimte maakt voor onderwijs over voeding en leefstijl in de studies Geneeskunde en Biomedische Wetenschappen.’

    Gedateerd: 8 april 2022.

    Is dit niet een beetje laat? ….


    In de rubrieken Wetenschap & …

    • Minder migraine met omega-3
    • Olijfbladextract vermindert ernstige knieklachten
    • Slaapgebrek? Hogere suikerconsumptie
    • Vitamine D en magnesium bij ADHD
    • Magnesium effectief bij (zwangerschaps)diabetes
    • en meer …

    Abonnement Fit met Voeding >>
    (verschijnt rond 5 mei)


  • Zitten de meeste vitaminen in de schil van het fruit?

    [Vraag gepubliceerd in Fit met Voeding nr.7]

    Het goede antwoord is:
    In een peer zijn de vitaminen verdeeld over de hele vrucht. De appelschil daarentegen bevat veel antioxidanten zoals vitamine C. Door een appel te schillen, gaat dus veel goeds verloren. Koop bij voorkeur een biologische appel, spoel deze af met lauw water en eet hem vervolgens met de schil op.