• Eetweetjes – test uw kennis!

    Eet Weetjes – Test uw kennis!

    Welk voedingsmiddel is géén bekende ‘trigger’ van migraine?

    Het goede antwoord is: Cashewnoten

    Cashewnoten zijn rijk aan magnesium, waardoor ze mogelijk migraine-aanvallen kunnen helpen voorkomen. Cafeïne (koffie, thee, cola, energiedranken) en tyramine (chocolade en rode wijn) zijn daarentegen bekende ‘triggers’ van migraine.

  • Magnesiumtekort met grote gevolgen

    Magnesiumtekorten blijven vaak onopgemerkt doordat ze algemene symptomen als moeheid en spierkrampen veroorzaken én omdat magnesium niet standaard wordt bepaald in bloedtesten in het ziekenhuis. Dit stelt fysioloog dr. Jeroen de Baaij van het Radboudumc. Hij toont in zijn proefschrift aan dat magnesiumtekorten bij sommige patiënten tot verstandelijke beperkingen of diabetes kunnen leiden. De hoeveelheid magnesium in ons bloed wordt geregeld door een samenspel van botten, darmen en nieren. Zo halen de darmen magnesium uit ons voedsel en botten slaan het op. De onderzoeksresultaten
    van De Baaij tonen aan dat magnesium essentieel is voor een goed functioneren van het menselijk lichaam. Bij een magnesiumtekort kunnen bijvoorbeeld hartritmestoornissen en epilepsie ontstaan. Aandoeningen als migraine en een hoge bloeddruk geven een verhoogd risico van magnesiumtekort. Ook algemene medicatie als maagzuurremmers en plaspillen kunnen tot een magnesiumtekort leiden. ‘Magnesium was altijd een beetje een ondergeschoven kindje binnen het mineraalonderzoek’, zegt De Baaij. ‘Het is goed om te zien dat dit nu verandert en steeds meer artsen de hoeveelheid magnesium bepalen in hun patiënten.’