• Eetweetjes – test uw kennis!

    Eet Weetjes – Test uw kennis!

    Welk voedingsmiddel is géén bekende ‘trigger’ van migraine?

    Het goede antwoord is: Cashewnoten

    Cashewnoten zijn rijk aan magnesium, waardoor ze mogelijk migraine-aanvallen kunnen helpen voorkomen. Cafeïne (koffie, thee, cola, energiedranken) en tyramine (chocolade en rode wijn) zijn daarentegen bekende ‘triggers’ van migraine.

  • Liever havermout dan cornflakes

    Een ontbijt met havermout geeft langer een verzadigd gevoel dan een ontbijt met cornflakes. Dit blijkt vooral gunstig voor personen met overgewicht.

    Er namen 36 personen aan de studie deel. De helft van hen had een normaal lichaamsgewicht en de andere helft had overgewicht. Ze kregen op drie opeenvolgende dagen willekeurig verschillende soorten ontbijt. Het eerste ontbijt bestond uit een kant-en-klare havermoutpap, het tweede ontbijt uit cornflakes met suiker en het controleontbijt bestond uit 1,5 kop water. Beide graanontbijten hadden een hoeveelheid van 350 kcal. Een ontbijt met havermoutpap leidde tot een significant langer verzadigd gevoel in vergelijking met het cornflakesontbijt of water. Het hongergevoel bleef significant langer weg. Bovendien leidde de consumptie van havermoutpap tot een significant lagere calorieconsumptie van gemiddeld 31% bij de lunch. Dit gold in het bijzonder voor personen met overgewicht.

    De wetenschappers vermoeden dat het gunstige effect van een havermoutontbijt komt doordat de maaglediging langzamer gaat in vergelijking met een ontbijt met cornflakes.