• Eetweetjes – test uw kennis!

    Welke groente is supergezond voor de lever?

    Het goede antwoord is: Artisjok

    Maakt u zich zorgen om uw lever? Zet dan wat vaker artisjokken op het menu. De werkzame bestanddelen in artisjokken reinigen en stimuleren de lever én de gal. Ze helpen bijvoorbeeld bij de verwerking van gif- en afvalstoffen. Een andere ‘leverminnende’ groente is witlof.

  • Liever havermout dan cornflakes

    Een ontbijt met havermout geeft langer een verzadigd gevoel dan een ontbijt met cornflakes. Dit blijkt vooral gunstig voor personen met overgewicht.

    Er namen 36 personen aan de studie deel. De helft van hen had een normaal lichaamsgewicht en de andere helft had overgewicht. Ze kregen op drie opeenvolgende dagen willekeurig verschillende soorten ontbijt. Het eerste ontbijt bestond uit een kant-en-klare havermoutpap, het tweede ontbijt uit cornflakes met suiker en het controleontbijt bestond uit 1,5 kop water. Beide graanontbijten hadden een hoeveelheid van 350 kcal. Een ontbijt met havermoutpap leidde tot een significant langer verzadigd gevoel in vergelijking met het cornflakesontbijt of water. Het hongergevoel bleef significant langer weg. Bovendien leidde de consumptie van havermoutpap tot een significant lagere calorieconsumptie van gemiddeld 31% bij de lunch. Dit gold in het bijzonder voor personen met overgewicht.

    De wetenschappers vermoeden dat het gunstige effect van een havermoutontbijt komt doordat de maaglediging langzamer gaat in vergelijking met een ontbijt met cornflakes.