• Eetweetjes – test uw kennis!

    Eet Weetjes – Test uw kennis!

    Welke vrucht eet u het beste mét schil?

    Het goede antwoord is: biologische appel

    De appelschil bevat veel antioxidanten, zoals vitamine C. Door een appel te schillen, gaat dus veel goeds verloren. Koop bij voorkeur een biologische appel, spoel deze af met lauw water en eet hem met schil. Wilt u toch perse schillen? Gebruik dan een dunschiller. In een peer zijn de vitaminen verdeeld over de hele vrucht, waardoor het eten van de schil niet veel toevoegt.

  • Klachten door cafeïnesportdrankjes?

    De consumptie van cafeïne-sportdrankjes kan gepaard gaan met klachten zoals misselijkheid, nervositeit en hyperactiviteit.
    Er namen negentig atleten aan de studie deel (53 mannen en 37 vrouwen) met een lage cafeïne-inname. Ze kregen in twee afzonderlijke sessies voorafgaand aan een training een sportdrank met 3 mg cafeïne per kilogram lichaamsgewicht of eenzelfde drankje zonder cafeïne (placebodrank). De sporters kregen het drankje een uur voor de trainingssessie. Het effect van beide drankjes op de subjectief ervaren spierkracht werd bepaald aan de hand van een vragenlijst. Tevens werd nagegaan of sprake was van bijwerkingen. Het sportdrankje mét cafeïne leidde tot een subjectieve significante toename van de spierkracht in vergelijking met de placebodrank. De cafeïnehoudende sportdrank leidde echter ook tot een significante toename van misselijkheid (21%), nervositeit (13%) en hyperactiviteit (13%). De bijwerkingen verschilden niet tussen mannen en vrouwen. De laatste jaren is het gebruik van sportdranken drastisch toegenomen. De studie toont aan dat cafeïnehoudende sportdrank kan leiden tot bijwerkingen.

  • Eetweetjes – test uw kennis!

    Eet Weetjes – Test uw kennis!

    Welke vrucht eet u het beste mét schil?

    Het goede antwoord is: biologische appel

    De appelschil bevat veel antioxidanten, zoals vitamine C. Door een appel te schillen, gaat dus veel goeds verloren. Koop bij voorkeur een biologische appel, spoel deze af met lauw water en eet hem met schil. Wilt u toch perse schillen? Gebruik dan een dunschiller. In een peer zijn de vitaminen verdeeld over de hele vrucht, waardoor het eten van de schil niet veel toevoegt.