• Eetweetjes – test uw kennis!

    Eet Weetjes – Test uw kennis!

    Welk voedingsmiddel is géén bekende ‘trigger’ van migraine?

    Het goede antwoord is: Cashewnoten

    Cashewnoten zijn rijk aan magnesium, waardoor ze mogelijk migraine-aanvallen kunnen helpen voorkomen. Cafeïne (koffie, thee, cola, energiedranken) en tyramine (chocolade en rode wijn) zijn daarentegen bekende ‘triggers’ van migraine.

  • Klachten door cafeïnesportdrankjes?

    De consumptie van cafeïne-sportdrankjes kan gepaard gaan met klachten zoals misselijkheid, nervositeit en hyperactiviteit.
    Er namen negentig atleten aan de studie deel (53 mannen en 37 vrouwen) met een lage cafeïne-inname. Ze kregen in twee afzonderlijke sessies voorafgaand aan een training een sportdrank met 3 mg cafeïne per kilogram lichaamsgewicht of eenzelfde drankje zonder cafeïne (placebodrank). De sporters kregen het drankje een uur voor de trainingssessie. Het effect van beide drankjes op de subjectief ervaren spierkracht werd bepaald aan de hand van een vragenlijst. Tevens werd nagegaan of sprake was van bijwerkingen. Het sportdrankje mét cafeïne leidde tot een subjectieve significante toename van de spierkracht in vergelijking met de placebodrank. De cafeïnehoudende sportdrank leidde echter ook tot een significante toename van misselijkheid (21%), nervositeit (13%) en hyperactiviteit (13%). De bijwerkingen verschilden niet tussen mannen en vrouwen. De laatste jaren is het gebruik van sportdranken drastisch toegenomen. De studie toont aan dat cafeïnehoudende sportdrank kan leiden tot bijwerkingen.