• Eetweetjes – test uw kennis!

    Eet Weetjes – Test uw kennis!

    Welke vrucht eet u het beste mét schil?

    Het goede antwoord is: biologische appel

    De appelschil bevat veel antioxidanten, zoals vitamine C. Door een appel te schillen, gaat dus veel goeds verloren. Koop bij voorkeur een biologische appel, spoel deze af met lauw water en eet hem met schil. Wilt u toch perse schillen? Gebruik dan een dunschiller. In een peer zijn de vitaminen verdeeld over de hele vrucht, waardoor het eten van de schil niet veel toevoegt.

  • In de nieuwe Fit met Voeding

    Op weg naar oplossing van obesitas-epidemie

    Is eindelijk de grote onbekende ontdekt in de strijd tegen overgewicht en diabetes? In juli was het groot ‘nieuws’: Nederland wordt te zwaar. Het CBS had harde cijfers: 100.000 landgenoten lijden aan morbide obesitas. De oorzaken? Vele. Maar één is tot nu toe over het hoofd gezien.

    Ondanks alle inspanningen in de afgelopen decennia, is het tij van de algemene gewichtstoename niet gekeerd. Het is inmiddels te laat om nog te spreken van een ‘dreigende epidemie’ van overgewicht.

    We zitten er middenin. Wel heeft Nederland intussen een ‘obesitas-hoogleraar’. Dat is prof. Liesbeth van Rossum aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Verleden jaar sprak zij haar oratie uit, met als titel: ‘Kijk verder dan de buik breed is!’

    Zij bedoelt: obesitas is een ingewikkelde en veelsoortige aandoening. Het is niet alleen ‘verkeerd eten’ en ‘weinig bewegen’. Volgens haar zou obesitas eerst, evenals elke andere ziekte, goed moeten worden geanalyseerd op onderliggende oorzaken. Pas dan kan het behandelplan worden opgesteld dat de meeste kans van slagen heeft. Maar toch ziet zij een belangrijke factor over het hoofd. 

    Over deze belangwekkende factor bericht de nieuwe Fit met Voeding die in de week van 13 augustus bij de abonnees op de mat valt.

     

  • Eetweetjes – test uw kennis!

    Eet Weetjes – Test uw kennis!

    Welke vrucht eet u het beste mét schil?

    Het goede antwoord is: biologische appel

    De appelschil bevat veel antioxidanten, zoals vitamine C. Door een appel te schillen, gaat dus veel goeds verloren. Koop bij voorkeur een biologische appel, spoel deze af met lauw water en eet hem met schil. Wilt u toch perse schillen? Gebruik dan een dunschiller. In een peer zijn de vitaminen verdeeld over de hele vrucht, waardoor het eten van de schil niet veel toevoegt.