• Eetweetjes – test uw kennis!

    Eet Weetjes – Test uw kennis!

    Welk voedingsmiddel is géén bekende ‘trigger’ van migraine?

    Het goede antwoord is: Cashewnoten

    Cashewnoten zijn rijk aan magnesium, waardoor ze mogelijk migraine-aanvallen kunnen helpen voorkomen. Cafeïne (koffie, thee, cola, energiedranken) en tyramine (chocolade en rode wijn) zijn daarentegen bekende ‘triggers’ van migraine.

  • Insmeren, maar niet tegen elke prijs

    Het zomerse ‘D-dilemma’

    In de tweede helft van mei regen de zomerse dagen zich aaneen. Tegelijk was er volop nieuws over de risico’s van zonlicht. Over het zomerse ‘D-dilemma’ echter geen woord …

    Het begon op 19 mei met het bericht van het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL) dat het aantal mensen met een melanoom, de meest agressieve vorm van huidkanker, blijft stijgen. In 1990 kregen in ons land 1.554 mensen een melanoom. In 2015 bedroeg dat aantal 5.887.

    Voorlopige cijfers voor 2016 geven 6.787 nieuwe gevallen aan, aldus het IKNL. Een melanoom begint met een plek op de huid, maar de kwaadaardige cellen verspreiden zich daarna onderhuids via de bloedbaan of lymfeklieren naar organen.

    ‘Zongedrag’

    Huidkanker komt sowieso steeds vaker voor. In 2014 waren er in ons land 53.000 nieuwe gevallen, bijna vier keer zoveel als in 1990. Goed te behandelen zijn de twee meest voorkomende typen huidkanker: basaalcel- en plaveiselcelcarcinoom. Maar aan de gevolgen van een melanoom sterven in ons land jaarlijks nog zo’n achthonderd mensen. De toename van huidkanker wordt algemeen toegeschreven aan het ‘zongedrag’ van Nederlanders in de afgelopen decennia. Met ‘zongedrag’ wordt bedoeld: achteloos en onbeschermd van de zon genieten.

    Vitamine D-expert dr. Michael Holick propageert: eerst vijf à tien minuten van de zon genieten, en je daarna pas insmeren. Maar, zegt Holick erbij: ‘Vermijd altijd zonnebrand’. Vooral mensen met huidtype 1 en 2 – de rossige mensen met sproetjes en blauwe ogen – moeten voorzichtig zijn: zij kunnen zelfs in minder dan tien minuten verbranden.

    Onderschat de zon dus niet. Maar evenmin als vitamine D-leverancier: wanneer u op een zonnige junidag ongeveer dertig minuten in uw zwempak op het strand verblijft, wordt al 20.000 IE (500 mcg) vitamine D aangemaakt. Drie uren zomerzon op het gelaat levert 400 IE vitamine D.