• Eetweetjes – test uw kennis!

    Eet Weetjes – Test uw kennis!

    Welke vrucht eet u het beste mét schil?

    Het goede antwoord is: biologische appel

    De appelschil bevat veel antioxidanten, zoals vitamine C. Door een appel te schillen, gaat dus veel goeds verloren. Koop bij voorkeur een biologische appel, spoel deze af met lauw water en eet hem met schil. Wilt u toch perse schillen? Gebruik dan een dunschiller. In een peer zijn de vitaminen verdeeld over de hele vrucht, waardoor het eten van de schil niet veel toevoegt.

  • Bloemblaadjes: lekker en gezond

    Een handvol bloemblaadjes op het bord is niet alleen een streling voor het oog, maar is ook nog eens gezond. Bloemblaadjes zijn immers een rijke bron van nutriënten, zo stellen wetenschappers van het polytechnisch instituut van Bragança in Portugal.

    De wetenschappers onderzochten de voedingswaarde van verschillende soorten bloemen, te weten dahlia’s, rozen, goudsbloemen en korenbloemen. Ze onderzochten de voedingswaarden van de bloemblaadjes wanneer ze direct gegeten werden en wanneer er thee van getrokken werd.

    De bloemblaadjes bevatten hoofdzakelijk koolhydraten en zijn tevens eiwitrijk. De blaadjes zijn arm aan verzadigde vetten, maar bevatten wel meervoudig onverzadigde vetzuren. Vooral het hoge aandeel van linolzuur draagt hieraan bij. In de blaadjes en het theewater werden de suikers glucose, fructose en sucrose aangetroffen. De blaadjes van rozen en het theewater van de goudsbloemen hadden het hoogste gehalte aan organische zuren waaronder respectievelijk appelzuur en quiniczuur. De blaadjes van de goudsbloem zijn rijk aan vitamines van het vitamine E-complex met het hoogste aandeel van het alfatocoferol.

    Bloemblaadjes zijn een rijke bron van bioactieve stoffen. Hoewel het eten van bloemen vooral ‘glamour’ en nog weinig toegankelijk lijkt, hebben bloemen de potentie om een vaste plek te krijgen in de keuken.

     

  • Eetweetjes – test uw kennis!

    Eet Weetjes – Test uw kennis!

    Welke vrucht eet u het beste mét schil?

    Het goede antwoord is: biologische appel

    De appelschil bevat veel antioxidanten, zoals vitamine C. Door een appel te schillen, gaat dus veel goeds verloren. Koop bij voorkeur een biologische appel, spoel deze af met lauw water en eet hem met schil. Wilt u toch perse schillen? Gebruik dan een dunschiller. In een peer zijn de vitaminen verdeeld over de hele vrucht, waardoor het eten van de schil niet veel toevoegt.