• Eetweetjes – test uw kennis!

    Welke ‘superfood’ kun je overal gratis plukken?

    Het goede antwoord is: paardenbloem

    Paardenbloem is ‘goed voor de darmen en het microbioom, voor de galblaas, de lever en de ontgifting’, schrijft kinderneuroloog dr. Maya Shetreat-Klein in Goed vies, het nieuwe gezond. ‘Je kunt alle delen eten: bloem, bladeren en wortels.’

  • Bloemblaadjes: lekker en gezond

    Een handvol bloemblaadjes op het bord is niet alleen een streling voor het oog, maar is ook nog eens gezond. Bloemblaadjes zijn immers een rijke bron van nutriënten, zo stellen wetenschappers van het polytechnisch instituut van Bragança in Portugal.

    De wetenschappers onderzochten de voedingswaarde van verschillende soorten bloemen, te weten dahlia’s, rozen, goudsbloemen en korenbloemen. Ze onderzochten de voedingswaarden van de bloemblaadjes wanneer ze direct gegeten werden en wanneer er thee van getrokken werd.

    De bloemblaadjes bevatten hoofdzakelijk koolhydraten en zijn tevens eiwitrijk. De blaadjes zijn arm aan verzadigde vetten, maar bevatten wel meervoudig onverzadigde vetzuren. Vooral het hoge aandeel van linolzuur draagt hieraan bij. In de blaadjes en het theewater werden de suikers glucose, fructose en sucrose aangetroffen. De blaadjes van rozen en het theewater van de goudsbloemen hadden het hoogste gehalte aan organische zuren waaronder respectievelijk appelzuur en quiniczuur. De blaadjes van de goudsbloem zijn rijk aan vitamines van het vitamine E-complex met het hoogste aandeel van het alfatocoferol.

    Bloemblaadjes zijn een rijke bron van bioactieve stoffen. Hoewel het eten van bloemen vooral ‘glamour’ en nog weinig toegankelijk lijkt, hebben bloemen de potentie om een vaste plek te krijgen in de keuken.