• Eetweetjes – test uw kennis!

    Eet Weetjes – Test uw kennis!

    Welk voedingsmiddel is géén bekende ‘trigger’ van migraine?

    Het goede antwoord is: Cashewnoten

    Cashewnoten zijn rijk aan magnesium, waardoor ze mogelijk migraine-aanvallen kunnen helpen voorkomen. Cafeïne (koffie, thee, cola, energiedranken) en tyramine (chocolade en rode wijn) zijn daarentegen bekende ‘triggers’ van migraine.

  • Bloemblaadjes: lekker en gezond

    Een handvol bloemblaadjes op het bord is niet alleen een streling voor het oog, maar is ook nog eens gezond. Bloemblaadjes zijn immers een rijke bron van nutriënten, zo stellen wetenschappers van het polytechnisch instituut van Bragança in Portugal.

    De wetenschappers onderzochten de voedingswaarde van verschillende soorten bloemen, te weten dahlia’s, rozen, goudsbloemen en korenbloemen. Ze onderzochten de voedingswaarden van de bloemblaadjes wanneer ze direct gegeten werden en wanneer er thee van getrokken werd.

    De bloemblaadjes bevatten hoofdzakelijk koolhydraten en zijn tevens eiwitrijk. De blaadjes zijn arm aan verzadigde vetten, maar bevatten wel meervoudig onverzadigde vetzuren. Vooral het hoge aandeel van linolzuur draagt hieraan bij. In de blaadjes en het theewater werden de suikers glucose, fructose en sucrose aangetroffen. De blaadjes van rozen en het theewater van de goudsbloemen hadden het hoogste gehalte aan organische zuren waaronder respectievelijk appelzuur en quiniczuur. De blaadjes van de goudsbloem zijn rijk aan vitamines van het vitamine E-complex met het hoogste aandeel van het alfatocoferol.

    Bloemblaadjes zijn een rijke bron van bioactieve stoffen. Hoewel het eten van bloemen vooral ‘glamour’ en nog weinig toegankelijk lijkt, hebben bloemen de potentie om een vaste plek te krijgen in de keuken.