• Eetweetjes – test uw kennis!

    Welke groente is supergezond voor de lever?

    Het goede antwoord is: Artisjok

    Maakt u zich zorgen om uw lever? Zet dan wat vaker artisjokken op het menu. De werkzame bestanddelen in artisjokken reinigen en stimuleren de lever én de gal. Ze helpen bijvoorbeeld bij de verwerking van gif- en afvalstoffen. Een andere ‘leverminnende’ groente is witlof.

  • Beter sap of smoothie?

    De consumptie van vruchtensappen en smoothies lenen zich goed voor het binnenkrijgen van gezonde plantenstoffen. Maar, maakt het uit of je kiest voor een glas vruchtensap of voor een smoothie?

    Bij tien proefpersonen werd de biologische beschikbaarheid van anthocyaninen (purperrode kleurstoffen in planten) getest. De biologische beschikbaarheid geeft aan hoeveel van de stof in de bloedsomloop komt en dus beschikbaar is voor het lichaam. De proefpersonen kregen een sapje van druiven en bosbessen te drinken (met 841 mg anthocyaninen per liter) en vervolgens een smoothie van dezelfde vruchten (983 mg anthocyaninen per liter).

    Na analyse van bloed- en urinemonsters bleek dat de biologische beschikbaarheid van anthocyaninen niet verschilde tussen het sap en de smoothie.

    Zowel fruitsappen als smoothies kunnen bijdragen aan de inname van belangrijke plantenstoffen. De wetenschappers waarschuwen echter wel voor het relatief hoge suikergehalte van zulke drankjes.